centrum designu gdynia

NAJLEPSZE DYPLOMY ASP 2013/2014

Wystawa dyplomów Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP w Gdańsku była drugą tego rodzaju prezentacją organizowaną przez Centrum Designu Gdynia. Nagrodą w konkursie jest wyjazd na Dutch Design Week 2014 - jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w branży designu w Europie.

Do konkursu zgłoszono 46 dyplomów licencjackich i magisterskich, obronionych w roku akademickim 2013/2014. Na wystawę zakwalifikowano dwadzieścia projektów, po 10 z każdego kierunku. Oprócz dwóch nagród głównych, jury przyznało cztery wyróżnienia projektom, które szczególnie przykuły ich uwagę. Wystawa Najlepsze Dyplomy prezentowana jest podczas festiwalu Gdynia Design Days (lipiec).

Główna nagroda na kierunku Architektura Wnętrz przyznana została pani Jolancie Kwarciak za projekt Starej instalacji wojskowej w Babich Dołach.
Główna nagroda w kategorii Wzornictwo przyznana została pani Aleksandrze Mohr za projekt Swifter – budka lęgowa kompatybilna z elewacjami.

Skład jury:

Ewa Janczukowicz-Cichosz, kierownik Centrum Designu Gdynia
Adam Wizimirski, dyrektor marketingu Terma Sp. z o.o.
Paweł Pomorski, Malafor, doradca programowy Gdynia Design Days
prof. Sławomir Fijałkowski, dziekan Wydziału Architektury i Wzornictwa ASP
dr hab. Tadeusz Pietrzkiewicz, III Pracownia Projektowania Architektury Wnętrz ASP
Jacek Ryń, grupa projektowa Razy2, Pracownia Projektowania Produktu Autorskiego ASP

opieka kuratorska nad wystawą:
dr Marta Flisykowska

KATEGORIA: ARCHITEKTURA WNĘTRZ

Nagroda główna

Jolanta Kwarciak
„Stara instalacja wojskowa w Babich Dołach”
Pracownia Wnętrz Miejskich Promotor: dr hab. Jacek Dominiczak
Współpraca: dr Katarzyna Krakowiak
 

Istotą projektu jest adaptacja architektury post-militarnej, starej instalacji wojskowej w Babich Dołach, której głównym obiektem jest zapomniana torpedownia. Uwydatnienie jej przestrzennych wartości dokonuje się z dystansu poprzez stworzenie hali panoramy na brzegu. Wewnątrz zmienna wysokość obserwacji wywołuje hiper-widzenie panoramy torpedowni i zatoki. Wielki leżak jest sposobem na aktywizację ludzi. Performatywność architektury staje się kluczem do pobudzenia wrażliwości na miejsce.  

Uzasadnienie jury

Uwagę jury szczególnie przykuła śmiałość autorki do potraktowania architektury jako swego rodzaju instalacji. Decyzja ta jest niezaprzeczalnym i głównym walorem projektu. Ponadto wyróżnia go czytelność założenia przestrzennego, które zawiera się w układzie następujących po sobie pochylni. Konwencja estetyczna, a także ideowa strona założenia nie stawiają odbiorcy trudnych pytań. Mieszczą się w bardzo poprawnym nurcie estetycznym współczesnej nam architektury. Te decyzje przyniosły projektowi zasłużony sukces konkursowy. Niedosyt pozostawia fakt, iż nie podjęto ryzyka projektowego w sferze estetyki architektury.

Wyróżnienie

Marcin Bluma
„Poszukiwanie granicy wnętrza architektury. Projekt modernizacji hali U-Bootów na terenie Młodego Miasta”
III Pracownia Projektowania Wnętrz
Promotor: dr hab. Tadeusz Pietrzkiewicz
Współpraca: mgr Tomasz Zmyślony  

Główna idea projektu, kreacja miejsca – budynku, stała się granicą pomiędzy tym, co zewnętrzne, natomiast w hali tym, co wewnętrzne. Wyobrażenie stojących tam w przeszłości sekcji zbudowanych okrętów zachęciło do poszukiwania prostych elementów kompozycyjnych. Inspiracją do stworzenia projektu hali stał się rysunek dziecka. Projekt jest połączeniem trzech elementów kompozycyjnych: Dom – Dom w budynku, Drzewo – Drzewo na Domu i Słońce – Układ planetarny.
 

Uzasadnienie jury

Pan Marcin Bluma daje się poznać jako projektant obdarzony dużą swobodą kreacyjną, popartą sprawnością operowania bardzo złożoną funkcją (centrum kulturalne). Autor traktuje stoczniową halę jak część krajobrazu. Nie wypełnia całości wnętrza nową funkcją. Otwiera halę, zrywając granice pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem, by następnie w brawurowy sposób wprowadzić do niej swoje swobodnie bytujące formy, symbolizujące dom, drzewo i planety. Autor wykazuje się bardzo dojrzałym poglądem na projektowanie. Mankamentem pracy stała się nieczytelność założeń projektowych.  

Wyróżnienie

Aleksandra Rychlińska
„Zaułek za murami. Wnętrza miejskie łączące Długie Pobrzeże i Targ Maślany w Gdańsku”
Pracownia Projektowania Wnętrz Miejskich
Promotor: dr hab. Jacek Dominiczak
Współpraca: dr Katarzyna Krakowiak

Założeniem pracy jest zaprojektowanie klimatycznego zaułka w Gdańsku. Najwęższa uliczka w mieście jest dziś tylko zamurowaną szczeliną. Jej odkrycie stało się podstawą do stworzenia interesujących sekwencji przejść i widoków w przestrzeni publicznej miasta. Wyłania się nowy kwartał zabudowy, a w jego ramach powstaje kontynuacja najwęższej uliczki, która tworzy relację z najmniejszym placem miejskim. Zmiana tego terenu ukazuje kontrast między wąską przestrzenią uliczki i szeroką przestrzenią bulwaru nad rzeką.   Uzasadnienie jury Na wyróżnienie zasługuje dążenie projektantki do zdefiniowania architektonicznej oprawy dla istniejącej funkcji. Projekt w bardzo oszczędny i subtelny sposób wydobywa przestrzeń z zapomnianego i niedocenianego fragmentu miasta. Dzięki zastosowaniu trafnie dobranych elementów małej architektury, udało się podkreślić urok wąskiej uliczki, która ma szanse stać się ciekawą pozycją na turystycznej mapie Głównego Miasta.  

KATEGORIA WZORNICTWO

Nagroda główna


Aleksandra Mohr 
„Swifter – budka lęgowa kompatybilna z elewacjami”
Pracownia Projektowania Produktu Autorskiego
Promotor: dr hab. Jarosław Szymański
Współpraca: mgr Jacek Ryń  

Swifter to budka lęgowa, przeznaczona jest dla zagrożonego gatunku ptaków, jakim jest jerzyk zwyczajny. Liczne prace dociepleniowe powodują ciągły spadek liczebności jego populacji. Budka montowana jest podtynkowo. Forma ceramiczna komory lęgowej umieszczona jest w bloku z pianki poliuretanowej o dobrych właściwościach izolacyjnych. Blok można przycinać do grubości izolacji. Wydłużony i wygięty kształt komory zapewnia ptakom odpowiednie warunki. Budka jest zaprojektowana tak, aby możliwe było jej czyszczenie.

Uzasadnienie jury
Zarówno wybór tematu projektu dyplomowego, jak i świadomość projektantki pozytywnie zaskakują. Pani Aleksandra Mohr sięgnęła po projekt, który nie zaspokaja potrzeb ludzi, lecz potrzeby ptaków. Zauważyła zagrożenie, na jakie narażony jest jerzyk pospolity. Zagrożenie to wynika bezpośrednio z niepohamowanej ekspansywności człowieka. Problematyka projektu wpisuje się w naprawianie poprzez projektowanie – nurt bardzo przez jury ceniony. Wnikliwa analiza każdego elementu składowego, współpraca z ornitologiem i znajomość zasad budownictwa uwiarygodniają rozwiązanie. Kształt jest wynikową funkcji, m.in. chroni ptaki przed drapieżnikami.    

Wyróżnienie

Małgorzata Kapuścińska „Asymetria widzenia. Kolekcja oprawek okularowych”
Pracownia Designu Eksperymentalnego
Promotor: prof. Sławomir Fijałkowski
Współpraca: dr Marta Flisykowska

Nowa definicja piękna w codziennym życiu – zwykłe noszenie okularów staje się wydarzeniem. Asymetria okazuje się naturalnością naszego świata, asymetria prowadzona od mocnych decyzji do mikro przesunięć. Uwypuklona, staje się intrygą.
Jest sposobem na podkreślenie indywidualnej atrakcyjności. Projekt odwołujący się do indywidualnych cech użytkownika jest nie tylko odważnym gadżetem, lecz może również wspomagać korygowanie wzroku.

Uzasadnienie jury
Siła przyzwyczajeń jest często czynnikiem hamującym innowacyjność. Realizacja dyplomowa Małgorzaty Kapuścińskiej odważnie kwestionuje utrwalone przekonanie o uniwersalnym pięknie symetrii i wprowadza intrygującą zmianę w postrzeganiu mimiki twarzy. Okazuje się, że tak niepozorny przedmiot, jak oprawki okularów, nie tylko nie musi, ale wręcz nie powinien być symetryczny. Poza względami stylistycznymi istnieją także przesłanki medyczne – przesunięcie soczewek względem środka źrenicy pomagać może w korekcji niektórych wad wzroku. Projekt wykonany w technologii CAD / CAM pokazuje także możliwości jego dopasowania do potrzeb konkretnego użytkownika oraz zaskakujący potencjał marketingowy i wizerunkowy.

Wyróżnienie

Agata Wojtczak „Polki-Japonki, czyli krok naprzód w projektowaniu drewniaków”
Pracownia Designu Eksperymentalnego
Promotor: prof. Sławomir Fijałkowski
Współpraca: dr Marta Flisykowska  

Polki-Japonki powstały z pasji do mody. Miały być obiektem unikatowym, inspirowanym haute couture. Na warsztat wzięto drewniaki, kojarzące się ze służbą zdrowia, nie zaś ze światem fashion. Celem projektu było zrobienie z drewniaków butów wybiegowych. Inspiracja Japonią nie była przypadkowa. Rynek mody jest obecnie skierowany w stronę Azji. Zanim docelowa para butów była gotowa, powstało kilkanaście modeli ze styroduru oraz setki szkiców. Polki-Japonki wykonane są z jesionu i cienkiego, skórzanego paska.
 

Uzasadnienie jury

Świat haute couture posłużył projektantce za miejsce spotkania dwóch zupełnie sobie obcych kultur: europejskiej i azjatyckiej. Ten kulturowy „fusion” zaistniał poprzez starannie wystudiowaną formę przestrzenną. Warto zwrócić uwagę, iż całość została zaprojektowana i wykonana przez autorkę bez użycia zaawansowanych technik komputerowych. Efekt pracy jest na wysokim poziomie estetycznym i jakościowym. Jedynym, niewielkim mankamentem może być dobór wykończenia skórzanego paska. Wydaje się ono pochodzić ze świata masowej produkcji, a nie wysublimowanej wysokiej mody.     

Wyróżnienie
 

Ewa Kurowska
„Gotowalnia meble kobiece z natury”
Pracownia Projektowania Mebla
Promotor: kw. II st. Halina Kościukiewicz, prof. ASP
Współpraca: mgr inż. arch. Filip Ludka  

Projekt odświeża stylistykę i nadaje nowe cechy oraz charakter dwóm kobiecym meblom: toaletce, czyli GOTOWALNI, przy której kobieta PRZYGOTOWUJE się do wyjścia i wieszakowi, który pomaga PRZYGOTOWAĆ wszystkie niezbędne elementy ubioru tak, aby kobieta mogła zaplanować, co założy następnego dnia.  

Uzasadnienie jury
Projekt mebli „Gotowalnia” autorstwa Ewy Kurowskiej jest kompletny projektowo i rynkowo. Drewniana bryła toaletki i wieszaka na ubranie idealnie wpisuje się w najnowsze światowe trendy wzornicze, polegające na łączeniu naturalności materiałów z delikatnością formy i idei slow life. Dbałość o detal, użyteczność, kompletność rozwiązania oraz prosta konstrukcja każą przypuszczać, że produkt odniesie sukces rynkowy. Tym wyróżnieniem pragniemy także zachęcić autorkę do poszerzenia zestawu o kolejne rozwiązania do kolekcji.