Współcześnie firmy mierzą się z coraz większą potrzebą innowacyjności wywołaną tempem zmian oraz niespodziewanymi wydarzeniami, ale także odczuwają coraz większą presję na rozwój w kierunku czystej, zielonej gospodarki.
Procesem wprowadzania dużych zmian rządzą jednak paradoksy, które sprawiają, że doskonałe w sferze operacyjnej firmy mają ogromne trudności w rozwijaniu przełomowych innowacji.
W kontekście zielonej transformacji nie stać nas na takie błędy, bo porażka nie zagrozi tylko pozycji rynkowej firmy i jej trwaniu w długiej perspektywie, ale życiu naszemu i kolejnych pokoleń.
Chociaż produkty niedługo będą musiały być zarówno najlepsze jak i zrównoważone, to skuteczna droga do ich tworzenia opiera się na współpracy i budowaniu ekosystemów.
Pomimo rosnącej świadomości, transformacja do obiegu zamkniętego, lub szerzej, do zrównoważonych rozwiązań następuje bardzo wolno, napotykając wiele problemów, z których tylko część ma charakter czysto technologiczny, a pozostałe raczej systemowy, mentalny i innowacyjny.
Określenie sustainability może mieć dwa wymiary. Pierwszy to potrzeba budowania organizacji, które mają pozytywny wpływ na otoczenie - środowisko, społeczeństwo. Drugi, nie mniej ważny, to potrzeba ciągłego rozwoju biznesu, aby kształtować dodatni bilans pozwalający na ekonomicznie uzasadnione trwanie i zabezpieczać swoją rynkową pozycję.
Dane pokazują, że w obu tych wymiarach firmy są dalekie od skuteczności. Czas obecności firm w indeksie S&P 500 spadł z 60 lat w latach 50. XX wieku, poniżej 20 lat obecnie. Jednocześnie badania takie jak Circularity Gap pokazują, że świat zaledwie w kilku procentach jest cyrkularny.
Organizacjom znacznie bardziej od czynników zewnętrznych zagraża krótkowzroczność liderów, którzy wybierają łatwe ścieżki inkrementalnej innowacji. Ale tym razem, mierząc się ze zmianami klimatu, nie chodzi już o przetrwanie firm, ale nas wszystkich.
Circular economy jest pod wieloma względami przeciwieństwem konkurencji, współzawodnictwa. Podobnie jak w rozwoju innowacji, przewaga bierze się z ekosystemu współpracy zasilającego łańcuch partnerami i rozwiązaniami.
Potrzebujemy innego myślenia - nastawionego na współpracę i budowę ekosystemów, które zapewnią nowe, systemowe zmiany w obszarze łańcuchów wartości, modeli konsumpcji oraz ścieżek rozwoju firm.
● Poznaj i zrozum paradoksy innowacyjności, które mimo wysiłków i nakładów powodują, że firmy stoją w miejscu ->Tutaj, aby utrzymać się w tym samym miejscu (…), trzeba biec, ile sił.
● Dostrzeż, że to, co jest blokerem innowacyjności w firmach, jest również blokerem zmiany do circular economy przez co firmy skupiają się na tym żeby trwać (sustain), a nie na tym być zrównoważone (sustainable).
● Posłuchaj o tym, że circular economy wymaga współpracy i budowy ekosystemów oraz transformacji modeli biznesowych, które są wciąż osłabiane przez inkrementalne innowacje nastawione na walkę konkurencyjną.
● Dowiedz się, jakie narzędzia wykorzystać do zmiany postaw w firmie, budowania strategii oraz zmianie łańcuchów wartości, aby przejść od organizacji nastawionej na trwanie (sustain) do innowacyjnej organizacji rozwijającej się w sposób zrównoważony.