Strategie cyrkularności to odpowiedź na wyzwania społeczne i klimatyczne, które stawia przed nami (ultra)fast fashion i nadkonsumpcja.
Wróćmy do podstaw - cyrkularność to przede wszystkim jak najdłuższe korzystanie z istniejących produktów i zmniejszenie zapotrzebowania na „nowe”. Ta popularna obecnie strategia może zmienić przemysł odzieżowy na bardziej odpowiedzialny społecznie i ograniczyć odpady.
Zgodnie z założeniami Unii Europejskiej, cyrkularne strategie w branży modowej mają obejmować innowacyjne sposoby zarządzania odpadami, które pozwalają na ponowny obieg surowców jak najwyższej jakości. Nowe zrównoważone rozwiązania mają także podnosić atrakcyjność pracy w przemyśle odzieżowym.
Jednocześnie wiele firm traktuje cyrkularność jak boczną furtkę, pozwalajacą na to, by produkować coraz więcej odzieży, która często kończy jako odpad tekstylny o niskiej wartości, nienadający się do recyklinu.
Przemysł odzieżowy znajduje się w niechlubnej czołówce rankingów najbardziej zanieczyszczających i szkodliwych sektorów. Z drugiej strony, wiele marek, producentów, start-upów co chwilę proponuje pilotażowe projekty i nowe rozwiązania z obszaru sustainability. Niektóre dodatkowe zmiany będą miały szansę wejść w życie dopiero po zmianach legislacyjnych i wprowadzeniu surowych obostrzeń. Nie ma jednak wątpliwości, że moda cyrkularna zostanie z nami na długo jako główny kierunek rozwoju branży w Europie i na świecie.
● Dowiedz się, jak cyrkularna innowacja może działać w dużej skali.
● Sprawdź, które rozwiązania przynoszą prawdziwe zmiany i zmniejszają negatywny wpływ przemysłu odzieżowego, a które tylko odwracają uwagę i maskują problemy.
● Poznaj przykłady innowacji z Europy i świata, które przekształcają swoje łańcuchy dostaw ze szkodliwych na odpowiedzialne.