Budżet na mobilność miejską staje się pożądanym benefitem pracowniczym w polskich firmach, podobnie jak możliwość pracy zdalnej, wykazało badanie Kantar dla FREE NOW, superaplikacji mobilności miejskiej. 53% polskich pracowników przyznaje też, że zrezygnowałoby z auta służbowego na rzecz dedykowanego budżetu na współdzielone przejazdy. Oznacza to, że auto służbowe jest coraz mniej atrakcyjnym świadczeniem dla pracowników, którzy są gotowi zastąpić je bardziej zrównoważonymi i elastycznymi środkami transportu.
Wśród benefitów pracowniczych najczęściej wskazywanych jako pożądane przez Polaków, na pierwszym miejscu znalazła się opieka zdrowotna, a następnie kolejno: praca zdalna i oferta na mobilność. Co trzeci badany w Polsce obecnie korzysta z auta służbowego, jednak koszty paliwa i brak miejsc parkingowych są wskazywane jako największa uciążliwość dla 40-60% ich posiadaczy.
Badani zapytani o wybór pomiędzy autem służbowym a budżetem na mobilność miejską, w 44% wybrałoby tę drugą opcję. Jako zaletę takiego rozwiązania, 4 na 10 z nich wskazuje przyjazność środowisku i redukcję CO2. Idea otrzymywania od pracodawcy dedykowanego budżetu na przejazdy różnymi środkami współdzielonego transportu w ramach jednej platformy, jest interesująca dla aż 8 na 10 polskich pracowników. 63% z nich wyznaje też, że taka oferta zachęciłaby ich do powrotu do pracy w biurze.
Zmieniające się trendy w codziennym przemieszczaniu się do biura płyną także z raportu McKinsey & Company, który potwierdził, że aż 70% pracowników biurowych jest otwartych na korzystanie z mikromobilności, np. współdzielonych hulajnóg, w codziennych dojazdach do biura. Najnowsze badanie FREE NOW potwierdziło natomiast, że zdecydowanie wzrasta świadomość na temat zrównoważonego transportu wśród polskich pracowników biurowych. Aż 67% z nich oczekuje od pracodawcy promowania przyjaznych środowisku środków transportu. FREE NOW rozwijając mobilność miejską w formie benefitu pracowniczego proponuje Budżet Mobilności w ramach oferty dla biznesu.
Zauważamy zmieniające się potrzeby pracowników, na które wpływ miała niezaprzeczalnie pandemia i przejście w tryb pracy hybrydowej. Rozwijana przez nas usługa Budżet Mobilności, może stać się źródłem benefitów dla pracowników, podobnie jak karnety sportowe czy auta firmowe. Pracodawca będzie mógł alokować pracownikom budżet na przejazdy prywatne, w formie abonamentu z limitem do wykorzystania dla pracownika na jego osobiste potrzeby, ale także dojazdy do biura. Pracownik za pośrednictwem naszej aplikacji skorzysta ze wszystkich usług dostępnych lokalnie - taksówek, hulajnóg, rowerów, skuterów i carsharingu. Ta usługa jest już testowana w niektórych krajach europejskich, a wkrótce udostępnimy ją także firmom w Polsce - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREE NOW w Polsce.
Podobne wnioski - o rosnącej otwartości pracowników biurowych na rezygnację z auta służbowego oraz oczekiwaniu zrównoważonych działań względem pracodawcy, płyną z ankiet przeprowadzonych wśród pracowników z innych krajów europejskich w badaniu FREE NOW. Z drugiej strony, tylko 1 na 5 ankietowanych Europejczyków przyznaje, że ich pracodawca podejmuje aktywne działania na rzecz ograniczenia emisji węglowych powodowanych przejazdami służbowymi pracowników.