centrum designu gdynia

WYSTAWA SMAK PRZEDMIOTU

Wystawa prezentuje 12 produktów pomorskich projektantów w oryginalny, niekonwencjonalny sposób - poprzez ich zapach i smak... Kuratorzy wystawy - Jacek i Paulina Ryń (Razy2) podjęli współpracę z Rafałem Wałęsą, szefem kuchni Restauracji Sztuczka w Gdyni. Tak powstały metafory smaku pozwalające swobodnie rozsmakować się m.in. w cieple grzejnika, szybkości roweru, świetle lampy ulicznej, wygodzie mebli, czy doświadczeniu dziecięcej zabawy.

(...)"Smak ma kształt" - powiedział, jednocześnie schylając się nad patelnię. "Chciałem aby smak tego kurczaka był spiczasty, a wyszedł niestety obły." Spojrzał na mnie nadal się czerwieniąc. "To znaczy, on jest prawie kulisty", podkreślił. "Nie mogę tego podać jeśli nie będzie miało kropek." (...) "Kiedy czegoś próbuję o intensywnym smaku, czuję to dokładnie w moich opuszkach palców, czuję wagę, teksturę, czy ten kształt jest zimny, czy ciepły, dosłownie wszystko - zupełnie jakbym dotykał przedmiotu." Uniósł ręce. "Oczywiście tu nic nie ma." Powiedział, patrząc na swoje dłonie. "To nie jest iluzja, ponieważ ja to odczuwam."(...)

"Człowiek, który posmakował kształt", fragment rozdziału I.
Richard E. Cytowic, M. D.


Książka Richarda E. Cytowica, a w szczególności przytoczony fragment stał się podstawą do stworzenia koncepcji wystawy promującej projektantów z Pomorza, która w dniach 8-13 kwietnia prezentowana będzie w Mediolanie podczas Milan Design Week 2014. Wydarzenie co roku przyciąga tysiące wystawców i setki tysięcy zwiedzających z całego świata, którzy przez kilka dni trwania festiwalu oglądają dobre wzornictwo. Mediolan na tydzień zmienia się w stolicę designu, będącą nie tylko wizytówką najświeższych trendów, ale głównie miejscem spotkań i wymiany wiedzy projektantów, architektów i pasjonatów wzornictwa. 

Wystawa, której celem jest promocja pomorskich projektantów i firm z sektora kreatywnego, jest opowieścią o produktach w języku niewerbalnym. Każdy z przedmiotów został zaprezentowany również w formie specjalnie skomponowanej potrawy. Pożywienie stało się syntetycznym i uniwersalnym przedstawieniem cech obiektu. Na wystawie można swobodnie rozsmakować się m.in. w cieple grzejnika, szybkości roweru, świetle lampy ulicznej, wygodzie mebli, czy doświadczeniu dziecięcej zabawy. 

Wybrane produkty to dorobek, między innymi, firm mieszczących się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia.

PRODUKTY I METAFORY SMAKU WYSTAWY SMAK PRZEDMIOTU:

BAWA stolik dziecięcy I Interior Records I Klaudia Kuhn I www.interiorrecords.pl 
Metafora smaku: Smażony korzeń pietruszki swoją strukturą przypomina włókna drewna. Drewno natomiast jest materiałem użytym do produkcji zestawu BAWA. Smak pietruszki łączy się z dzieciństwem, gdyż w medycynie ludowej pietruszka służyła do pobudzania laktacji u kobiet karmiących.   

CHOCOLATE FIXATON 
Katarzyna Piętowska I www.chfix.pl
 
Metafora smaku: Gładka i połyskująca tafla czekolady przypomina powierzchnię ceramicznych lizaków Chocolate Fixation. Zawarte w czekoladzie aminokwasy biorą udział w wytwarzaniu serotoniny w organizmie. Jest to tak zwany hormon szczęścia.   

DIAGO 
krzesło I Tabanda, Małgorzata Malinowska, Filip Ludka, Tomasz Kempa www.tabanda.pl
 
Metafora smaku: Powierzchnia bezy odwzorowuje gładką i z pozoru zimną płaszczyznę aluminiowego siedziska Diago. Po przebiciu się przez bezową skórkę można wygodnie rozsmakować się w miękkiej i pulchnej strukturze. Smak lawendy kojarzy się z odpoczynkiem. W zielarstwie lawenda wykorzystywana jest jako środek uspokajający.   

ECHO DOPPIO 
rower Creme Cycles I  www.cremecycles.com
 
Metafora smaku: Szybki łyk izotonika pozwala na moment poczuć się sportowcem. Napoje izotoniczne wyrównują poziom wody i elektrolitów. Miodowy kawior uzupełni węglowodany spalane podczas wysiłku fizycznego.   

IGLO 
ocieplacz roślin doniczkowych I WITAMINA D Małgorzata Knobloch, Igor Wiktorowicz Iwww.witaminadprojekt.pl
 
Metafora smaku: Miękki granulat styropianowy zamknięty w wodoodpornej tkaninie zainspirował do stworzenia cynamonowych marshmallows. Tak jak Iglo pozwala roślinie utrzymać właściwą temperaturę w ciągu zimy, tak zawarty w piankach cynamon ogrzewa spragnionych ciepła.

KIEREC 
zabawka edukacyjna I STUDIO 1:1 Jarosław Szymański (idea), Karolina Kulesza (realizacja) I www.studio1do1.pl
 
Metafora smaku: Polskie jabłko to symbol zdrowia, zawierający wiele witamin i składników mineralnych. Powinien być nieodłącznym składnikiem diety każdego dziecka, aby wspomagać jego rozwój. Kierec, natomiast, jest zabawką edukacyjną wspomagającą rozwój widzenia przestrzennego.

LAMPART  I
 Ledowa lampa uliczna I Line Design Studio dla SILED Sp. z o.o.  Marek Średniawa, Tomasz Kwiatkowski I www.linedesign.plwww.siled.pl
 
Metafora smaku: Niezwykle kruche i cienkie ciasto brandy snap o smaku kawy działa równie pobudzająco co światło pochodzące z oprawy LampArt.

OXEN 
bezkanałowa wentylacja z odzyskiem ciepła I FLOWAIR zespół projektowy w Dziale R&D FLOWAIR + RDD Rafał Dętkoś I www.flowair.com
 
Metafora smaku: Przekrojony biszkopt przypomina swoją strukturą obudowę urządzenia wykonaną ze spienionego polipropylenu. Jednostka odzysku ciepła Oxen ogrzewa wnętrze, natomiast chili zawarte w biszkopcie rozgrzeje każde podniebienie.   

PILLOU 
grzejnik I None Grupa dla Terma Sp. z o.o. Marta Szaban, Antoni Krzempek Iwww.nonegrupa.comwww.termagroup.pl
 
Metafora smaku: Chłodne odlewane aluminium stanowi obudowę dla gorącej wody wypełniającej grzejnik. Z pozoru zimny, twardy lizak po spróbowaniu okazuje się mieć smak ciepłej herbaty z cytryną, nieodłącznym napojem chłodnych dni.   

PLC 
grzejnik I Grupa Projektowa RAZY2 dla Terma Sp. z o.o. Jacek Ryń I www.razy2.pl Iwww.termagroup.pl
 
Metafora smaku: Połyskujące paluszki odzwierciedlają profile, z których wykonany jest grzejnik. Imbir dzięki zawartości dużej ilości olejków eterycznych takich jak gingerol, zingeron i szogaol posiada działanie rozgrzewające.

TEAR DROP 
urna kremacyjna I Aeon Form Aleksander Bielawski, Robert Kowalczyk, Dominik Sędzicki I www.aeonform.com 
Metafora smaku: Czerwone wino często jest wykorzystywane w podniosłych i szczególnych momentach życia. To jest oczywisty kontekst kulturowy. Wino ma również właściwości wpływające na utrzymanie pamięci w dobrej kondycji. Wino zamknięte jest w, nawiązującej do polerowanej powierzchni aluminium Tear Drop, galaretce.

WEŁNA & POWIETRZE  
fotel I MALAFOR Agata Kulik-Pomorska, Paweł Pomorski www.malafor.com
 
Metafora smaku: Tak jak można się rozsiąść w wygodnym fotelu kolekcji „Wełna i powietrze”, tak też można rozkoszować się pulchnym pełnym czekolady biszkoptem. Kojące właściwości czekolady pozwalają się odprężyć po ciężkim, pracowitym dniu.

Wystawę prezentowano na:
Milan Design Week 2014
Gdynia Design Days 2014
Łódź Design Festival 2014